Smarrigt värre..


Jag gjorde världens godaste maträtt igår..
my gosh!
Jag blir ju imponerad ibland alltså.
Anyhow,
eftersom det bara är jag och Tina som bor hemma lagar jag bara mat till 2 pers.
möjligtvis 3 om vi är hungriga eller om jag vill ha lunchlåda osv.
Anyhow, tog mig en rostbiff, skar några vad säger man, revor runt om,
la den i en skål, saltade o pepprade samt pressade ner en stor vitlöksklyfta.
Sedan fick den stå i rumstemp och marinera.

Sedan ställde jag helt enkelt in den i ugnen på 175 grader och lät den stå där och bli klar.

Under tiden kokade jag 5 färskpotatisar, normalstora, och blandade min sås till.
Först var det tänkt att göra en "dip"-liknande sås till potatisen,
kallt färskt, fräscht o somrigt. Var min tanke.
Såsen består av 2 dl gräddfil somjag kryddade med lite salt och svartpeppar,
och rivet skal av en halv citron.
Gudomligt!
Men sedan tänkte jag, näe.. Man kanske skulle göra potatissallad?
Sagt och gjort.
Tog potatisen och delade den i ca 2 cmstora kuber och la ner i en skål.
Lät dem svalna

Då gjorde jag min tomatsallad.
Egentligen skall den göras med cocktailtomater och charlottenlök.
Men det hade jag inte hemma, så då får man ta vad man har för tillfället.
2 vanliga tomater, dela dem på mitten, lägg den platta sidan mot skärbrädan och skär på snedden.
Om man säger, från övre till motstående undre hörne. Förstår du hur jag menar?
Sedan efter det är det bara att dela i skivor, för då faller inte tomaten isär så lätt.
Smart va?!
Ta en liten gullök ta bort den där rotdelen, samt toppdelen och dela den på mitten.
Skär så det blir halva ringar och lägg ena halvans ringar i tomatsalladen, o den andra i potatissalladen.
När potatisen svalnat av häller du över såsen och smakar av.
Jag behövde salta och peppra lite mera då iomed att potatisen "drog till sig" så mycket smak.
Sedan innan du serverar kan du ju riva över lite mer citronskal, det ser himla fräsch ut!

Anyhow.
Det här var nog det godaste jag ätit på länge.
Det var precis vad jag ville ha.
Och det bästa är att jag har potatissallad kvar.. hoho...
Ibland är jag ju för bra för mitt eget bästa!=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback