Göteborgskalas!

Då var det dags igen, Göteborgskalaset har intagit staden och alla fylls av glädje över detta faktum. Eller nä, stryk det där föresten! Då var det dags igen, årets Wannabe-Göteborgskalaset, därför omdöpt till Kulturkalaset. Behöver jag påpeka skillnanden i namnet även avspeglas i atmosfären. Kärleken på gatorna är borta och ersatt av en mer kulturell kärlek. Enligt politikernas måttstock. Mångfald for the win?! Jag håller med. Många var apraka på det förra, vilket kanske inte uppskattats av alla, jag kan förstå det. Men varför byta inrikting helt?! Varför detta tråkiga? Varför sprida ut över hela stan? Varför inte vilja glädja folket med en fest som de sett fram emot hela året?! Jag har inte besökt kulturkalaset än. Hur länge har det hållt på? 2-3 år? Pratar jag om det med människor jag känner säger de samma sak. Ingen vill gå dit. Göteborgskalaset var en plats att träffa ALLA man känner. Gammal som ung. Alla fick en plats att mötas, att springa på gamla vänner från förr. Släktingar, vänner, grannar.. Men inte en jävel går ju på kulturkalaset. Okej jag erkänne det finns punkter jag vill se. Som Magnus Betnér på humorkvällen ikväll. Absolut! Allt är inte crap. Men varför ödsla bort så mycket tid och pengar på strunt när man kunnat dela om utrymmet. Fine bredda Göteborgskalaset, kultur är viktigt att bevara, men även skapa ny. Omstrukturera då det som var. Men ta för fan inte bort det och ersätt det med någon slags fisförnäm kusin från New York?! Snälla lilla du. Vad tror du vi är? Jag är inte någon fisförnäm, tanta, jag uppskattar det folkliga, att kunna prata med vem som helst på gatan och de bemöter mig med respekt och är trevliga och uppskattande för det. Göteborgskalaset för mig tog fram alla de sidorna ur invånarna häromkring. Jag saknar det. Jag saknar den kalasstämning som infann sig hos alla.. Hela sommaren var en stor uppladdning för kalaset. Kalaset med stor K. Det kalas som fyllde hela Göteborg med fest. Men inte en jävel ser fram emot Kulturkalaset. Det är med ett ryck på axlarna man konstaterar att det är här nu igen, -"ska du åka in eller?"  -"Vi får la se". Samma ord, en väldig skillnad på tonfall. Borta är kärleken ersatt med vemodet.

Tråkigt att berövas på en folkfest som merparten ändå uppskattar. Fine, utveckla konceptet istället för att avveckla det. Men ersätt inte med något annat och låtsas att det är likvärdigt!

Kommentarer
Postat av: Träsk

Tack för Leila K, den gamla godingen hade jag inte hört på ett tag! =D

2008-08-15 @ 21:26:34
Postat av: Stina

Så många kategorier på denna blogg men ingen om sex, antingen är bloggaren ifråga feg eller jäkligt trist.

2008-09-01 @ 05:32:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback