Skolan kanske kommer att bli bra igen

Ja faktiskt, jag måste erkänna att jag tycker det är vettigt med något slags betyg för kidsen faktiskt. Inte som mvg o vg-skalan för den suger faktiskt om jag skall vara riktigt ärlig. Den är inte bra för fem öre och ja tror nog att personliga omdömen är vettigare. Blir svårare att bedöma när de kommer upp till högskolan eller gymnasiet, men det är en mer flexibel skala. har jag itne helt fel nu så är det väl för övrigt ett system som montessori använder sig av?!

Det kanske blir en press, förmodligen, det jag gör i skolan dokumenteras redan från början. Men det är samtidigt ett konkret sätt att få ner prestationerna på papper, och då verkligen synliggöra de problem som eventuellt finns. Ja det görs idag med iup:erna, men jag tycker inte att det är tillräckligt faktiskt.

Jag tycker att det är obehagligt att ett barn kan "slinka igenom" systemet från förskolan kanske redan till högstadiet genom att lära sig utantill och då ändå inte förstå vad det handlar om. Det är många som gör så. Jag gjorde så. Jag kom ju undan med det. Lärde mig det jag skulle veta till provet. Men satt den kunskapen kvar då? Nej inte för 5 öre, tyvärr. Historian tex. japps, jag kunde årtalen, en kvart. Till provet var över. Det är inte kunskap. Kunskap stannar kvar. Var är då detman lär sig inför proven? Jo information som man rabblar i huvudet lärt sig utantill lagom länge för att kunna bedömas hur mycket utav den fakta som står i böckerna som jag lyckas få ner på papper en vecka senare. Det är väl härligt. Generationen utan minne. Varför ska vi behöva minnas? Det finns böckre, databaser, allt möjligt som gör att vi slipper minnas. Tragiskt ja visst. Men ett faktum.

Givetvis det finns dom som kan allt, ingen regel utan undantag yes? Men likväl.


Nej inför betyg, och låt föräldrarna få dem, Det är inte enbart lärarens jobb att uppfostra barnen, därför behövs föräldrarna. Det är ju faktiskt först och främst deras jobb. Mitt jobbsom lärare är att utbilda barnen, lära dem det som står i kursplanen och helst så mycket mer ändå. och det är väl jättebr att kunna checka av att detta har jag gjort. Men se för fan till att inte checka av innan du VET att alla klarar det. För att en övning är genomförd betyder inte att kidsen fattar vad de gjort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback