Hittade en bra text...

Tagga ner killar
Varför är det jag som ska skrika, sparka och slå? Hur kommer det sig att det är
vi tjejer som ska kaxa till oss och säga ifrån när vi blir nypta i rumpan,
kallade för hora eller utsätts för ännu värre saker? Är det inte dags för alla
grabbar, pojkar, killar, snubbar, män att tagga ner?!
Jag säger män, för det här gäller inte bara brunstiga tonårskillar, utan i
allra högsta grad politikerna, de som bestämmer. För vad gör de? Jo, de startar
fåniga projekt som Flicka, där en rosa buss åker runt i landet och försöker ge
tjejer bra självförtroende genom att ge dem rosa t-shirtar där det står vad de
är duktiga på.


Förtryckarna ska ändra på sig
För det första krävs det mer för att hjälpa någon att tro på sig själv. För det
andra, alla vet väl vad de kan? För det tredje, varför i herrans namn ska vi ändra
 på oss? Varför måste vi få bättre självförtroende? För att stå upp mot orättvisor
 och förtryck såklart. Eller? Varför inte vända på steken, jag tycker det är dags
för förtryckarna att ändra på sig! Lär grabbarna, pojkarna, killarna, snubbarna,
 männen hur man behandlar människor på ett sjyst sätt!

Har du träffat en prostituerad?
Så kanske ni killar hajar någon gång att ni inte har rätt att överhuvudtaget röra
min eller någon annan bruds kropp utan tillstånd. Hajar att ingen är intresserad
av era åsikter som gäller olika tjejers sexliv. Det ska ni skita i och om du någon
gång har kallat en tjej för hora är du härmed dumförklarad för jag antar att du
aldrig träffat en prostituerad på riktigt?

Naken och full
Och har jag lust att gå runt naken och full som en kastrull i någon enslig park
någonstans så är det inte synonymt med "Hej, kom och ta mig!".

Att vara rädd
Jag är så in i norden trött på att vara rädd när jag går hem på kvällarna, på att
krama nyckelknippan hårt i ena handen och hålla mobilen i andra med mammas nummer
på displayen och fingret på uppringningsknappen.

Killar dumförklaras
Blev jag våldtagen skulle det sitta en bunt mansgrisar i rättssalen och fråga mig
hur full jag var, vad jag hade för kläder, och om jag verkligen sa nej så att killen
förstod. Vaddå, var han kanske så kåt att han tappade hörseln?! Herregud, ni grabbar
dumförklaras varje dag utan att ni reagerar.

Visa respekt
Visa att ni tänker med hjärnan och inte med det som sitter mellan benen, skärp er
 och sluta ursäkta er med att män har en stark sexdrift eller något annat idiotiskt.
 Den må vara stark men visa att ni inte är djur och håll era fingrar, elaka tungor
 och lustar i styr! Det kanske inte är så enkelt att veta var gränsen går, men då
är det för fan bara att fråga, ingen blir ledsen eller arg över det, det är bara
 ett stort tecken på respekt.

Ta ett nej
Det är egentligen inte så svårt, det finns bara en regel: ett nej betyder nej,
aldrig kanske och absolut inte ja!
Respekt. Glöm inte det här nu!

--------------------------------------------------

Krönikan är skriven av: Veronica Hedlund, en arg tjej på 18 år som pluggar genus
och jämställdhet på högskolan i Stockholm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback