Lite könsdiskuss??

Känner att jag vart lite deppig o kort i mina inlägg på siståne.. hehe, Kan tilläggas att jag haft sjukt mycket att göra, och noll motivation att göra det jag egentligen borde. Allt jagar mig, allt allt allt, men nu börjar det lösas opp, det där stora svara orosmolnet jag haft ovanför huvudet. Jag har ju dessutom mitt söta lilla älv-paraply =) Naaaaaaaw så puttinuttigt då... Alldeles rosa! SÅ för att kompensera har jag på mig en blå fleecetröja, I know, pk osv. Men men, jag gillar faktiskt dem båda.

Det funderar jag på lite faktiskt.. Ok man säger, rosa är INTE bara för tjejer och blått INTE bara för killar, ok so far so good. Men om man ser till klädutbudet i affärer. Vad ser man? En flickhörna med små puttinuttiga kläder, kjolar med voalanger och de "fräcka" jeansen, de är tajta som fan och med "fräcka" blommor på. OK? Killarna avdelning.... Svart, blått o grönt så långt man ser! De "fräcka" jeansen de är nåt army-shit-liknande, med stora fickor osv och gjorde för att röra sig i. Vafan är detta? Lever vi på ja jag vet inte när? 1800-talet?? Har vi inte kommit längre? Sverige ett jämnställt land? My ass att det är. Jag är så jäkla anti!! Hahahah.... det här blev inte så muntert som det var tänkt... Ajja!

Okej att vuxna har separata klädavdelningar, det är väl logiskt, våra kroppar ser liteolika ut. Inte lika ofta killar har behov av bh och samma form på midjan etc... NI är inte dumma det fattar ni själva!? Om ni nu inte levt i en grotta de senaste ehm... ja hela ert liv och mot förmodan har internet där och fortfarande undgått detta faktum.. Hmm, ajja men barn ser likadana ut i kroppen till tonåren, till puberteten. Why the hell skall små kids infogas i rollen som "söt och präktig" eller "tuff och modig"?? Får inte flickor vara modiga eller? Och är dom det, så blir dom hyllade för det... en modig pojke lyfter ingen ögonbryna åt.. Löjligt!

På jobbet uppmanar jag nästan pojkarna att klä ut sig till prinsessor, dock inte alltid lika uppskattat av päronen. Men egentligen? För vems bästa är det? Blir man homosexuell av att känna sig fin. För de känner sig såååååå fina i sina prinsessklänningar med volanger och allt möjligt. Sedan om de skullebli homosexuella, hade det vart så illa eller? Jag tycker huvudsaken är att ungarna är happy, inte att de nödvändigtvis klär sig enligt normen. Jag tycker det är bra mycket skönare att ha kjol än byxor på sommaren, varför skulle inte killar få tycka det med? ok, ok, det bryter mot normen. Men vad är normen? Jo, det onormala. Det finns fler "onormala" är sådana som ligger precis på medeltalet för vad som är normalt. För vad är medeltalet, jo just det, medeltalet av allt onormalt.'

Och det här med lego... fräcka robotar vs gulliga små prinsessor! Vad hände med vanligt lego i basfärgerna?? Det lete jag med som barn, nu är allt könsstereotypt! Konstigt att folk blir fucked up när vi går bakåt i utvecklingen på vissa fronter; läs leksaker! Att jag lekte med "vanligt" lego gjorde mig inte till varken pojke eller pojkaktig eller homosexuell. Ok, lite bitch är jag nog, lite skinn på näsan kanske jag har. Men so? är det något kasst eller? Menar du att vi skall uppfostra kommande generationer att bli som våra farmödrar o mormödrar? Stanna hemma från jobbet för att  ta hand om barnen?  gosigulla med flickorna och rätta till pojkarna. Trösta flickorna och be killarna rycka upp sig!


Seriöst.. Jag är för ett rättvist samhälle för alla, men att fortsätta i denna takten blir ju bara löjlig. Som den där ungen på
tjuvlyssnat Ungarna får la ha på sig vad de vill? Who are you to judge?!   Nej jag ska klä mina ungar i likadana färger, mina ungar ska få lika möjlighet att klättra i träd, skita ner sig på gräsmattan och i jordhögar.. Jag vill inte ha några puttinuttiga flickor eller astuffa grabbar... hellre då tvärtom =) Men ok, skulle jag nu få barn som var sådär... så hae jag väl tyckt om dem iallfalla... Tror jag =P Förmodligen! Men jag tror inte att barn är, de blir... Det är jag som gör dem puttinuttiga eller astuffa, så det är precis vad jag ska göra. Ja, de ska bli tuffa alltså... Alla 7 eller hur många jag nu skaffar!

Puss på dig!

Kommentarer
Postat av: Mart

Rosa och blått... Min bror och hans flickvän fick en dotter i början av januari. Under någon av de första dagarna på Neonatalen (avdelning för för tidigt födda) kräktes den nyfödda på lakanet. Bror knatade iväg för att få lakanet bytt mot ett rent. Han fick frågan om det var en pojke eller flicka, han svarade att det var en flicka och att han därför ville ha ett blått lakan. Han möttes av förvåning och misstänksamhet när han ville ha blått.. De försöker verkligen sätta könsrollerna direkt må jag säga :)

Postat av: Anna

Men eller hur, det är ju helt sanslöst det där.... Kan inte alla få typ ljusgul eller fisgrön eller någon annan läskig färg så kan man väl få välja favvofärg själv efter ett par år?! Klä alla ungar i fisgrönt! =))

2008-02-29 @ 19:09:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback