Well done mister Skolminister!

Okej, jag är lite trött, ett jäkla gnäll på skolan?
Japps, det har det vart så länge jag gått i skolan iallafall... vilket kan sägas att jag började skolan 91, vilket verkar vara året INNAN alla stora nedskärningar började? What do I know? I was a kid back then... Dock är jag väldigt positiv till betyg för tidigare åldrar, från 6an är alldeles utmärkt. Eftersom de då (vid de flesta skolor jag känner till ) börjarn högstadiet, vid den åldern. Att då inte få betyg förrän i 8;an och då "tillåtas" leka runt i 6an 7an för att sedan i 8an kanske få en kalldusch och då enbart ha 2 år på sig, eller kanske rättaresagt 1.5 år innan det är dags  att söka till gymnasiet. Nej betyg tidigare är nog bara bra, då vet man vart man ligger, och man vet vart man skall lägga resurser för att "bättra på" betygen också...

Vad jag kännt själv när jag gått i skolan är att ok, jag läste franska 6 år, vad kan jag av franska idag? Bra fråga, en termin hade jag en lärare som snarare frågade eleverna om hjälp, än undervisade oss. En sk obehörig lärare. Inte acceptabelt. Mina geografikunskaper så gott som obefintliga, då det ämnet "missades". Shit happens? Skolgången kunde ha gått bättre. Synd att påstå annat. Men att lägga all skull på lärare och systemet är att ljuga. Givetvis beror det mycket på mig. Men det är samtigt lärarens ansvar att fånga elevernas intresse, börja där de är, och sedan fortsätta. Istället för att tänka att detta skall vi klara av under terminen, beta av det under ngn vecka för att sedan byta inriktning? Kanskebara är jag. Men det är där jag kommer att agera för att förändra det system som finns idag.

Jag kommer fortsätta gnälla om detta, dock inte just nu. 

Men Om jag inte nämnt det redan tidigare så tro jag att ett system med fler möjligheter för läraren att bedöma eleverna utifrån enbart är positivt och bidrar till en mer rättvis bedömning. A-E motsvaras av MVG-G idag, och F av IG... Till detta kommer också ett streck som sätts när de inte finns tillrä'ckligt med grund att sätta ett betyg på.
Det enda som stör mig med detta är att förmodligen kommer sossarna om 2 år att ändra detta system OM de får tillbaka makten vilketjag för guds skull inte hoppas. Det hade ju vart det sämsta för Sverige. Att hafsa mellan olika system är aldrig bra. Därför anser jag att om nu svenska folket röstat fram alliansen som ledare för Sverige verkligen ge dem chansen att visa vad de går för ytterligare en period av 4 år. Det kanske ser tufft ut nu. Men från deras håll att sätta ett system i verket som skadar allmänheten och därmed tar dem bort från makten verkar ju oerhört löjligt.

Börja inte diskutera politik, Jag kommer inte att svara. =)   Nu skall jag klä ut mig till ett kärlekspiller och gå på maskerad. Den du!

Kommentarer
Postat av: J

Nänu!

Jag vet inte var jag ska börja - det var inte mycket i inlägget som jag håller med om. Snarare än ett UTÖKAT betygssystem med betygssättning i lägre ålder och så vidare borde vi förkasta hela idén.

Betyg mäter knappast KUNSKAP, utan är något som utformas från en människas - lärarens - subjektiva perspektiv om eleven ifråga.

Betyg gynnar en ohälsosam konkurrens snarare än ett främjande av samarbete. Vidare leder det till stress och ohälsa, som många botar med att INTE plugga för att lära sig - utan PLUGGA för att klara betygen.

Jag kan inte tala för dig - men jag kan själv se på mina betyg, där det är ämnen som jag har MVG i - som jag trots detta inte minns mycket av. Men visst, det är en debatt och det finns många perspektiv att ta hänsyn till.

Sen vad gäller NÄSTA VAL; Socialdemokraterna eller Moderaterna, well, de känns inte helt olika varandra trots att de försöker ge sken av att stå helt på varsin sida. Fundamentalt är det inte så stora skillnader.

Hur som helst vill jag tillägga att jag absolut inte hoppas att "Alliansen" får härja i Sverige en period till; de har redan orsakat tillräckligt med skada genom sin "anarko-marknads-hållning"

:)

2008-02-06 @ 21:37:29
Postat av: Anna*

I think you´re wrong.. Obvously! =)

Vad tycker du det bör vara istället för betyg då? Omdömen? Ingen betygsättning alls? Vad skall man basera intagningen på exempelvis gymnasium högskola med? Personliga intervjuer? Det tror jag absolut hade fungerat. DOCK i kombination, där de bägge hade vägt lika mycket.

Betyg från skolan säger ingenting om dig som person. Det är en kombination av bokstäver som talar om hur många "krav" du lyckats klara av under dina skolår och vilken "nivå" du klarade av dem på. Det säger inte något om hur duktig du är. Min franska tex, jag hade mvg, jag älskade franska, för efter den inkompetenta fan fick vi en underbar lärare, fransyska, GRYM! Men på gymnasiet hade vi en lärare jag inte gick ihop med för fem öre. Att över ett sommarlov gå från MVG till knappt G, I guess det har med motivation att göra. Och vem har i uppdrag att motivera eleverna? Enligt min mening är det lärarens jobb...

Och jag är inte för den här "flumskolan", jag är inte för att barn kan glida igenom systemet att gå från årskurs 1 till att slua nian och knappt behärska det man lär sig i första klass. Att inte sånt upptäcks är skandal och inte alls ovanligt. OK, föler betygssteg tidigare kanske inte är den bästa vägen att gå... DOCK den enda enligt mig vettiga idéen som framförts på länge. Jag vill att mina barn en gång skall gå i skolan, lära sig hur man blir en medborgare i det här landet. Lära sig det som är ålagt skolan att utbilda barnen. Jag vill att det erbjuds dem mer än vad jag erbjöds från min skola.

Du behöver absolut inte hålla med. Men jag anser inte att sossarna, tyvärr måste jag erkänna, utfört vad de sa att de skulle. Och jag hoppas inte det blir "mindre verkstad" med alliansen än med sossarna, därför vill jag ge dem 4 år till. punkt

Postat av: J

Hahaha, jag älskar "punkt" i slutet! Politiska diskussioner tenderar ofta att bli heta om man har olika åsikter.

Hur som helst, "vad skall man basera intagningen på exempelvis gymnasium / högskola med?" hm. Fokus har hamnat snett - "hur ska vi annars kunna skilja agnarna från vetet?". Precis som du själv säger så kan det vara så mycket annat som påverkar hur det går, och det är dessutom så att vårat skolsystem passar långt ifrån alla - trots detta är det just ALLA vi vill trycka in i det.

Jag kan bara ge personliga exempel. Jag har MVG i programmering A, B, och C från gymnasiet. Jag har två vänner som hoppade av skolan för att det inte passade dem - som trots detta är långt mycket bättre än vad jag är på de här ämnena. De kan långt mycket mer än jag, men "betyg" finns inte på deras karta. "Rättvisa" var det va?

Att det är en "flumskola" bara för att man inte har betyg är långt ifrån sant. Jag började inte lära mig saker i åttan - utan lärde mig faktiskt saker genom hela tiden i skolan. Betygen kom aldrig som en motivation, utan mer som en piska. En plats dit man tidigare kunnat gå för att lära sig saker blev nu en plats dit man gick för att bevisa sig värdig genom olika tester och så vidare. Jag avskydde det, det var inte längre roligt "att lära sig"...

Men som du ser så kan jag inte svara på "hur vi ska kunna skilja agnarna från vetet?". Men jag menar att dagens 'system' inte fungerar heller; dvs - vi har aldrig någonsin utarbetat en fungerande modell. Och det här med "fler betyg på skalan" har man ofta hört från allianshållet, speciellt från Folkpartiet skulle jag vilja påstå. Men det kan man ju alltid säga "vi ska ha 1 - 10", "nä vi ska ha 1 - 100", nä vi ska ha "1 - 1000". Det krävs inte mycket tankeverksamhet för att utarbeta den idén.

Förövrigt är inte betyg bara något som "piskar" eleverna, och kanske får dessa att känna ångest - det är även något som många lärare ogillar; att tvunget behöva stämpla sina elever.

Det skapar också en dålig stämning i skolan, och klassrummet, som lätt kan leda till en ohälsosam, för att inte säga ONÖDIGT, konflikt mellan elev och lärare. Är det det skolan ska vara till för? Att se till att elev och lärare bråkar om betyg snarare än att de tillsammans får utarbeta vägar att gå för att lära ut- och ta in lärdom?

Jag håller med dig. Sossarna utförde inte vad de sa, såklart. Det är det som är politik - att kunna säga en sak, för att sedan göra en annan, för att SEDAN till valtider försöka sopa sina handlingar under mattan och försöka mata sina väljare med godis. MEN allianspolitiken raserar samhället - och min personliga åsikt är att det inte finns NÅGON att välja som kan städa upp, men att det inte blir RIKTIGT LIKA STÖKIGT med en mindre blå regering (dvs låtsas-röd).

Det går vilt till här på din blogg nu! ;) Hoppas du skriver fler tankeväckande inlägg! Alltid kul att både läsa och diskutera. komma (;))

2008-02-07 @ 17:34:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback