Dagens klurighet

Hmm hmm, dagens fråga...
Om man publicerar bilder här på sina vänner..
Kränker man då deras personliga whatever?
Jag menar, mina vänner vet la om att jag tar bilden på dom.
OM de inte är fruktansvärt onyktra, men samtidigt, they know me!
Och sånt där löst pack som råkar komma med på ett hörn.
Vad ska man göra med dom?
Sudda ut dem eller? Njae orka det alltså!
Anyhow.. De bilder som publiceras här har ju ett värde i att visas såklart!
Annars hade jag ju inte lagt opp dem.
Men gör jag en olaglig grej då?
Jag menar, alla "fest-sidor" har ju vimmelbilder, o inte fan har de frågat mig om lov utifall att de får lägga ut bilder på mig på deras hemsida!
Gäller samma regler mig då?
Jag får, men borde fråga?
no?
Såhär stod det i aftonbladet idag..
Dock på tal om ngt helt annat.. men men..

Så säger lagen om smygfotografering

Fotografering är tillåten på allmän plats, dit räknas även stränder.
Om personen på bilden är identifierbar kan det vara olagligt att publicera bilden enligt personuppgiftslagen. Publiceras bilden med sexuellt syfte kan det röra sig om sexuellt ofredande. I vissa fall kan publiceringen även klassas som ofredande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback