Rabarbcupcakes med cream cheesefrostning...

Hallå där,
jag blev lite sugen på att baka förut. Det är faktiskt jäkligt kul och smakar gott med dessutom =)
I vilket fall sitter jag är en timme senare med en massa cupcakes till jobbet imon.
Shhh, don´t tell them just yet. Det skall bli en liten överasking ju! =)
Såhär ser de ut:


Visst ser de helt underbara ut!? Jag är riktigt nöjd faktiskt... Det blev rabarbercupcakes med vanlig creamcheese-frosting... Och lite jordgubbsprickar på då såklart! =) Ahhh jag kan inte vänta till imon, hihi...
Jag har precis tjuvsmakat och jag är inte missnöjd!

12 rabarbcupcakes
Du behöver:
  • 4 dl finhackade rabarber
  • 0,5 tsk kardemumma
  • 1 tsk kanel
  • 3 dl strösocker
  • 3 ägg
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 100 g smör
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
Frosting
  • 50 g mjukt smör
  • 200 gr philadelphia ost naturell
  • 5 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
Gör så här:
Blanda rabarberna med ingefära, kanel och 0,5 dl socker i en kastrull.
Koka ihop allt under omrörning och låt stå och småputtra i 10 minuter.
Dra sedan av kastrullen från plattan och låt svalna.

Sätt ugnen på 175°. Vispa ägg, resten av strösockret och vaniljsocker vitt och pösigt.
Smält smöret och rör i rabarberkompotten.
Blanda med äggsmeten.
Rör sist av allt ihop vetemjöl, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten.

Om du använder pappersformar, placera gärna ut dem i en muffinsplåt för att få höga och fina muffins.
Ta ca 1 msk smet i botten, lägg 1 msk av rabarberkompotten ovanpå och lägg ca 1 msk smet överst.
Fyll formarna till cirka 2/3 med smet.
Grädda i mitten av ugnen i 20 minuter. Låt svalna.

Vispa ihop alla ingredienser till frostingen.
Smöret ska vara riktigt mjukt, så låt det gärna stå framme ett par timmar innan du börjar.
Allra bäst blir frostingen om man vispar den med elvisp.
Då blir den klumpfri och slät, och dessutom betydligt lättare att spritsa.
Bred/spritsa ut frostingen över cupcakesen och garnera.

Smaklig fika =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback